12 marzo 2021

PROJECTE SOCIALITZACIÓ DE LLIBRES - DETALLS



PROJECTE SOCIALITZACIÓ DE LLIBRES ESCOLA CULTURAL-Artigues 


Aquest procés es durà a terme amb l'empresa BADOCA. 
Link WEB www.badoca.cat

Recorda que si després de llegir aquesta informació encara tens dubtes ens els pots fer arribar per mail a infoampares@gmail.com o al Telf 636 857 170  (horari de 17 a 19 de dilluns a divendres).


Què és i com funciona?

La socialització/reutilització de llibres de text consisteix a generar un banc de llibres de text que es deixa en préstec als alumnes. 
L’alumne en fa ús durant tot el curs escolar, i en acabar els retorna per ser reutilitzats el curs següent, per un altre alumne. La reutilització dels llibres durant diferents cursos escolars comporta que el cost d'adquisició i de reposició de llibres sigui compartit entre les famílies, amb el que s'aconsegueix un estalvi econòmic.


Quina és la diferència entre projecte de socialització i projecte de reutilització 

Tot i que la base dels dos projectes és la reutilització de llibres de text, hi ha una diferència entre les dues opcions i es troba a les quotes que s’apliquen. Si ens referim a la definició de la mateixa paraula, podríem dir que socialitzar seria fer arribar igualitàriament, en aquest cas, s’aplica a una única quota. És a dir, les quotes del projecte de socialització no es determinen per la quantitat de llibres que es reutilitzen per curs o del cost total del lot de llibres, sinó que el cost global es comparteix entre tots els cursos, amb el resultat que tots els alumnes abonen les mateixes quotes. 
Aquestes quotes es poden definir per cicles o per etapes educatives, per exemple, tots els alumnes que estiguin cursant ESO, abonaran la mateixa quota al projecte de socialització, tant sigui de 1r o de 4t ESO. 


Quins són els objectius d’un projecte de socialització 

 Promoure valors com la solidaritat, la igualtat, l’esperit cooperatiu, el respecte i la responsabilitat davant els materials comunitaris. 
 Educar en el consum racional. 
 Consolidar valors de sostenibilitat amb el medi ambient. 
 Reduir la despesa a les famílies i simplificar l’obtenció dels llibres de text. 


Què inclou la quota del projecte de socialització 

La quota del projecte inclou la cessió d’ús dels llibres reutilitzables, la propietat dels llibres fungibles i la quota AFA per família. 
És requisit indispensable que els alumnes que participin del projecte de socialització de llibres siguin socis de l’AFA. 


Quotes i Modalitats de quotes: 

1. Una quota única per alumnes de la mateixa etapa educativa. 
2. Una quota única per alumnes del mateix cicle, inicial, mitjà i superior en educació primària. 
3. Una quota per alumne en funció del curs, en el cas de projecte de reutilització. 

Les quotes es determinen també per antiguitat d’adhesió al projecte, s’estableix una quota per les noves adhesions i un altre diferent pels alumnes a partir del 2n any. 
Les quotes que abonen els alumnes adherits són anuals. La forma de pagament i els terminis de les mateixes es defineixin juntament amb l’AFA. El càlcul de les quotes resta pendent de paràmetres pendents de determinar. Aquestes quotes inclouen una aportació al fons de reposició de llibres, això vol dir que permetran la renovació de tots els llibres transcorreguts els anys establerts per la seva vida útil, sigui cada quatre anys o bé permeten una renovació del 25 % dels llibres cada any sense suposar una despesa extraordinària. 


Descomptes a les quotes 

Es poden aplicar altres descomptes a les famílies, com ara descomptes per famílies nombroses adherides al projecte, monoparentals... 


Definició del projecte 

El projecte de socialització donarà l’abast a tots els cicles educatius que disposin de llibres, ja siguin o no reutilitzables, és a dir, des d’Educació Infantil fins a l’ESO. L’adhesió al projecte de socialització inclourà el lot íntegre de llibres de l’alumne, reutilitzables i fungibles. No es permeten els lots parcials de llibres, si no és per una necessitat de l’alumne. 


Com crear el banc de llibres el primer any de projecte? 

Tot projecte que inicia, cal una inversió per fer front a la seva viabilitat per tal de consolidar el banc de llibres. Les principals fonts de subvenció són els organismes oficials, tals com Ajuntaments o bé en casos excepcionals entitats privades. (consultar subvenció Ajuntament Badalona)
La via més fàcil per a la consolidació del banc de llibres, en el supòsit que no disposem de subvencions o altres vies de finançament, és la cessió dels llibres, per part dels alumnes que s’adhereixin al projecte dels llibres que se socialitzaran. 
Els alumnes que aportin els llibres seleccionats per reutilitzar s’aplicarà un descompte a la quota. 
La cessió haurà de ser del lot íntegre de llibres que es determinaran per socialitzar. Aquest descompte estarà establert segons l’any de vida del llibre. Els llibres hauran d’estar en perfecte estat d’ús. A valorar l’opció de Compra de llibres reciclats als alumnes de 4t ESO. 
Tots els llibres inclosos al projecte són identificats pel seu registre amb una etiqueta de codi de barres. Aquest enregistrament ens permetrà el control del banc de llibres, adjudicar el llibre a l’alumne, fer un seguiment del retorn del llibre així com detectar possibles incidències. 
Cada centre disposarà del seu propi banc de llibres i només els alumnes del centre en faran ús. 


Com iniciar el projecte de socialització? 

1. Disseny del projecte de socialització. 
2. Elaboració de l’estudi de viabilitat per determinar les quotes del projecte de socialització. Pendent de definir els següents paràmetres. - Llistat de llibres definitiu. Curs 21-22 - Definició dels llibres socialitzats (per cursos) - Sondeig de participació de les famílies al projecte. 
3. Definició de les quotes (per cicles, per etapes..) Per definir segons el resultat de l’estudi de viabilitat. 
4. Determinar terminis de pagament i modalitats de pagament. - Fraccionament de les quotes. ( 2 o 3 venciments..) 
5. Determinar sistema per consolidar el banc de llibres. (recollida de llibres, compra..) 


Definició del procés. 

Segons calendari d’implantació s’inicien les actuacions. 
1. Informació a les famílies. (definir vies, assemblea, mail...) 
2. Alta a l’aplicació de Badoca per adherir-se al projecte. - Rebre i emetre comunicacions. - Consulta de documentació, informacions.. (Normativa del projecte) 
3. Recollida dels llibres aportats per les famílies adherides. Segons l’actual procediment, Badoca s’estableix en un espai que ens cedeix el centre els dies acordats per a la recollida. Segons mesures Covid, instal·lació de carpes a un espai l’aire lliure.  El banc de llibres que aporten les famílies queda emmagatzemat al centre fins a la retirada definitiva. 
4. Pagament de les quotes. L’AFA aportarà un compte bancari exclusivament per la gestió del projecte de socialització. Les quotes del projecte de socialització s’ingressaran aquí. Badoca gestionarà aquest compte, només a nivell de consulta, no d’operativa, control de les quotes abonades, pagament de les editorials i comptabilitat generada durant tot el procés. 
5. Comanda de llibres a les editorials (llibres fungibles i resta banc de llibres) Aquests llibres arribaran al centre durant el mes de juny. La primera setmana de juliol, el transport de Badoca retirarà tots els llibres del centre, banc de llibres i nous llibres. 
6. Preparació dels lots dels llibres personalitzats. Els llibres socialitzats es lliuraran folrats i tots els llibres etiquetats amb el nom i curs de l’alumne. 
7. Lliurament del lot de llibres la primera setmana de setembre. S'ha de definir si aquest procés es farà directament a les aules.

No hay comentarios:

Publicar un comentario